Dictator Nicolae Ceausescu - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Bas Meulenbroeks - WaarBenJij.nu Dictator Nicolae Ceausescu - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Bas Meulenbroeks - WaarBenJij.nu

Dictator Nicolae Ceausescu

Door: Bas Meulenbroeks

Blijf op de hoogte en volg Bas

09 April 2017 | Roemenië, Boekarest

Nadat Roemenië werd 'bevrijd' door de Sovjetunie in 1945 kwam de Communistische Partij van Roemenië aan de macht. In 1974 werd Nicolae Ceausescu uitgeroepen tot 'President' van Roemenië. De Sovjetunie wilde dat Roemenië zich uitsluiten zou richten op de landbouw. Maar Ceausecu wilde ook de industrie opbouwen. Ook deed hij meer afstand tot de Sovjetunie wat in het westen wel gewaardeerd werd. Zo kwamen de Amerikaanse presidenten Jimmy Carter en Richard Nixon, de Franse president Charles de Gaulle en de Britse koningin Elisabeth II bij hem op bezoek. Aan de andere kant bezocht Ceausecu 'collega-dictators' in China, Noord-Korea en Cuba om inspiratie op te doen.

In 1977 werd een groot deel van Boekarest verwoest door een aardbeving. Ceasescu gebruikte dit als een excuus om het centrum van de stad grondig te verbouwen. Hele kerken en appartementen werden verwoest of over spoor verplaatst. Centraal in dit centrum kwam de 'Casa Republicii', Huis van de republiek. Nu zetelt het Roemeense parlement hier en heet het 'Palatul Parlamentului' , Parlementspaleis. Na het Pentagon is dit het grootse overheidsgebouw ter wereld. Het gebouw bestaat voor een groot deel uit enorme zalen die enorm leeg staan.

In tegenstelling wat je zou denken was dit gebouw niet de woning van de dictator. Dat is Palatul Primaverii. Hier had Ceausescu een eigen spa, diep zwembad, sauna, kas, walk-in kast, wijnkelder, wandtapijten, fonteinen en meerdere appartementen met hun eigen slaapkamers en badkamers. Deze woning is sinds vorig jaar geopend voor het publiek.